nieuwsbrief augustus 2009 - Reisverslag uit Mariënheem, Nederland van Anna Haarman - WaarBenJij.nu nieuwsbrief augustus 2009 - Reisverslag uit Mariënheem, Nederland van Anna Haarman - WaarBenJij.nu

nieuwsbrief augustus 2009

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

03 September 2009 | Nederland, Mariënheem

Vanuit Nederland, waar ik tijdelijk ben voor familie bezoek, schrijf ik deze nieuwsbrief. Vijftien september begint de terugreis.
Ik zit hier in de achtertuin van mijn ouderlijk huis, uitkijkend over weilanden, ik hoor koeien- geloei, een zachte wind die mij streelt en de zon schijnt. Het is een prachtige zomer, en alles zo mooi en groen, een kopje koffie met een lekkere stroopwafel erbij………………

Bolivia Cochabamba:

Over de school Atiy
Het goede nieuws daarvan kunnen we melden dat we 4 salarissen voor onderwijzers van de overheid toegewezen hebben gekregen. Het was lang onzeker of de overheid deze belofte zou waar maken maar uiteindelijk is het de directrice en don Moizes (president van het schoolbestuur) gelukt na vele malen van het kastje naar de muur gestuurd te zijn. Ondanks deze 4 onderwijzers hebben we nog steeds een tekort aan betaalde onderwijzers door de overheid, dat komt omdat onze school nog steeds elk jaar groeit met 2 klassen. Maar het goede nieuws is dat we inlopen.
Volgend jaar hebben we de eerste groep leerlingen die van school komen en die hebben dan de mogelijkheid om daarna verder te gaan studeren, mits ze hun diploma halen natuurlijk. De leerling heeft bij ons vanaf de kleuterklas tot aan 4 jaar middelbare school bij ons onderwijs gehad. Ik ga u in de volgende nieuwsbrieven meer vertellen over deze groep leerlingen.
Voordat ik naar Nederland ging hebben we 10 nieuwe computers aangeschaft. Vijf van die computers is door het schoolbestuur betaald. Zij hebben dit geld hiervoor afgelopen schooljaar bij elkaar gespaard door een groot schoolfeest te organiseren. Onze stichting heeft die andere 5 computers betaald en nog een aantal beeldschermen. De wens is nu om die computers in de toekomst aan te sluiten op internet vooral voor de leerlingen van de hogere klassen is dit gewenst.

Medische post Madre teresa de calcuta
We hebben de apotheek met ontvangen donaties verder uitgebreid met meer medicijnen en we hebben een zitbankje voor patiënten aangeschaft waarop zij buiten kunnen zitten wachten. Daarnaast hebben een mooie toonbank gekregen van een andere instelling die het niet meer nodig had. Er zijn ook waterfilters aangeschaft om water te zuiveren. Dit gezuiverde water wordt gebruikt voor consumptie en voor apparaten die de tandarts gebruikt. Vorig jaar moest een onderdeel van dat apparaat vervangen worden omdat er ongezuiverd water doorheen stroomde. Zo’n reparatie is erg kostbaar. Om dit voor de toekomst te voorkomen is de aanschaf van de waterfilters gedaan.
Marloes Overmars ( mijn artistieke achternichtje) heeft met haar penseel een prachtige muurschildering gemaakt. Met het al bestaande muurschilderij van Ariel word onze medische post steeds mooier.
Nieuw kopieer apparaat
Een paar maanden geleden nu, hebben we de knoop doorgehakt en besloten om een nieuw tweedehands kopieerapparaat te kopen. Met die oude kregen we steeds meer problemen en kosten. De nieuwe heeft tal van mogelijkheden: onder anderen scannen, het kopiëren gaat veel vlugger en je kunt er een computer op aansluiten. Kortom een zeer functioneel apparaat. De oude hebben we te koop staan maar tot op heden hebben we daar nog geen koper voor gevonden. Tevens hebben we een papiersnijder aangeschaft en een plastificeer-apparaat. Ariel en Adriana bedienen de knoppen van deze apparaten. Iedereen is blij dat we nu deugdelijk apparatuur hebben waar we mee kunnen kopiëren.

Warme drank en brood delen aan daklozen
Tijdens de wintermaanden, hier juni en juli, zijn we begonnen in de avonden een warme drank en brood uit te delen aan mensen die op straat leven in Cochabamba. Dit initiatief is ontstaan door de onmacht die ik voel tegenover de armoede en het lijden van mensen, levens die wegglippen doordat ze de hulp die ze nodig hebben niet kunnen krijgen om wat voor reden dan ook
Het overlijden van het jongste broertje van Alfredo, hij was maar 1 jaar oud, heeft mij behoorlijk van mijn stuk gebracht. Hij was natuurlijk al ondervoed en de leefomstandigheden waren erbarmelijk. Hij had alleen maar diarree en als je er geen geneesmiddel voor krijgt of aangepast voedsel omdat je ouders hier niet adequaat mee om kunnen gaan, dan ga je dus zelfs dood aan een simpele diarree. Heel simpel kan je hier ook wat aan doen en er beter van worden. Heel makkelijk kan je dus ook een leven redden maar je moet er wel bij zijn omdat te kunnen doen. Zodoende is dit initiatief ontstaan.

De winters zijn hier op zich niet heel koud maar in de avonden en nachten kunnen de temperaturen toch wel dicht bij het nulpunt komen en als je dak de blote hemel is en je bed een stuk karton op straat, en een krant is je deken, dan kan het wel zo erg zijn dat je niet meer wakker word de volgende dag. Elke avond gaven we aan bijna 100 mensen met hulp van vrijwilligers Boliviaanse en Nederlandse een beker met een warme drank, zoals chocolade melk, of rijstepap of api (van maïs gemaakt). Heel dankbaar werk om aan mensen dit te kunnen geven. Je komt van alles tegen, kinderen, moeders met kinderen, verslaafden, bejaarden, gehandicapte mensen, mensen die geestelijk gestoord zijn. Je leert die mensen kennen, maakt een praatje, vraagt wat ze nodig hebben en waarmee je ze kunt helpen. We hebben ook warme kleding uitgedeeld en schoeisel als we dat hadden.
Over het gaan naar de Campo, en de minibus
De werkzaamheden in de campo, op de hoogvlaktes in de Andes, waar het bergdorpje Pongo ligt, is nog steeds actueel. De bouw van het internaat daar is bijna klaar. Nog steeds ga ik daar met zuster Fulvia of zij met mij, op zijn minst 1 x in de week heen. We brengen daar dan bouwmaterialen, voedsel, kleding en andere benodigdheden.

Met de auto ben ik nog steeds heel blij, er zitten inmiddels 20.000 km op de teller. Hij wordt intensief gebruikt voor allerlei goede doeleinden. Nu ook met het uitdelen van de warme drank en brood aan de daklozen in de avonduren en met kinderen af en toe een excursie maken. Zo hebben we met een groep kinderen ook een uitstapje gemaakt naar het vliegveld in Cochabamba
De kinderen mochten zelfs binnen in een vliegtuig een kijkje nemen en even plaatsnemen in de cockpit, was een erg leuk uitstapje.

Iedereen is altijd vol lof over de bus die zo mooi en groot is, en dat er zoveel in kan en zo makkelijk tegen de berg op kan rijden. En dat kan ik allemaal met blijdschap beamen.

Ik geloof dat ik wel genoeg verteld heb.
Dank voor het lezen, en dank voor de hulp die ik ontvang om namens u weer te geven aan anderen die het nodig hebben.
een warme groet

Anna

  • 03 September 2009 - 17:20

    Mireille:

    Lieve Anna, lang niets gehoord.. en nu vol happy je verslag gelezen. Doet me goed dat er mensen zijn zoals jij! Ik heb zelf besloten om in Guatemala aan de slag te gaan voor de stichting Ninos de Guatemala (www.ninosdeguatemala.org). Ik vlieg er zondag heen, spannend! En heel veel zin om ook goede dingen te gaan doen. Lijkt me mooi om contact te houden, mijn mailadres nog steeds: mireillegoos@hotmail.com. Take care en geniet van al het moois dat je bereikt! Liefs Mireille (die krullebol die in 2006 in Cochabamba was..)

  • 03 September 2009 - 19:29

    Helicon Els Marschal:

    Hoi Anna,
    Wat leuk om weer iets van jou te horen en lees tussen de regels door dat ons geld goed besteed wordt, dat doet ons deugd!
    Prachtige foto's en hoop zelf nog in levende lijve met mijn man dat prachtige land eens te mogen bezoeken!
    Boxtel Helicon Opl. Els Marschalk

  • 03 September 2009 - 20:42

    Jeske :

    Lieve Anna, lang geleden alweer dat we contact hadden.. erg leuk om je nieuwsbrief te lezen! Het gaat goed daar zo te lezen. Is de snoezelruimte nog in gebruik? (die ik toen samen met Tom heb gemaakt).
    Hier gaat het ook goed. Ik heb een nieuwe baan en ga vanaf 1 oktober voor de VN werken in Guatemala. Nu maar hopen dat het Spaans genoeg is blijven hangen! Erg leuk om contact te houden. Geniet van je tijd in Nederland en heel veel liefs straks voor iedereen in Cochabamba! Liefs Jeske

  • 03 September 2009 - 20:51

    Alphons:

    Dag Ans,
    Wat leuk weer eens zo'n verslag van jouw te lezen.
    Ik wens je nog een fijne vakantie in nederland.
    Groetjes Alphons

  • 04 September 2009 - 06:56

    Ellen:

    Hoi lieve Anna
    Wat heerlijk om weer je verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat ongelofelijk bijzonder dat nu de eerste lichting de school gaat verlaten om verder te studeren. Ik ben erg benieuwd!
    Geniet je van Nederland en je familie?
    Ik ben net getrouwd. We zijn nu op vakantie, op de honeymoon! Jawel! Ik ben erg gelukkig!
    Ik denk nog veel terug aan de geweldige periode in Chocabamba met jou en de kinderen!
    Succes en veel liefs
    Ellen

  • 04 September 2009 - 07:34

    Richard:

    Hoi Anna,

    Leuk dat er weer een verslagje is met foto's

    Succes

    Richard

  • 04 September 2009 - 11:38

    Melanie:

    Ha lieve Anna, wat leuk om weer wat van je te lezen en wat doe je toch superwerk!!! Als je nog tijd over hebt in Nederland, misschien kunnen we nog iets afspreken???!!??
    Dikke kus,
    Melanie

  • 06 September 2009 - 12:25

    Agnes Gerrits Jans:

    Hoi Anna, Je hebt weer veel goed werk verrricht.Ik kan me voorstellen dat de dood van dat 1 jarige jongetje je heel erg heeft aangegrepen. Aan diarree is best iets te doen als je maar de goede medicijnen en vocht toediend.Die witte autobus is ook een grote aanwinst.Hij is lekker ruim en je kan er alle kanten mee op.Ik werk zelf momenteel al 1.5 jaar bij de trombosedienst v/h Deventer ziekenhuis wat me prima bevalt. Bij Bloemendal is de laatste tijd erg veel personeel vertrokken, zelfs Monique onze leidinggevende heeft een andere baan.Dorien zie ik als ze me aardappels komt brengen.Volgens mij mist zij de Bloemendal ook niet.Ze heeft vlgs mij al zo veel andere dingen achter de hand dat ze tijd te kort komt.Anna het gaat je goed en 15 september een goede terug vlucht.Wie weet tot ziens.
    Groetjes, Agnes

  • 07 September 2009 - 20:53

    Mees:

    Anna, heel erg bedankt. je maakt van de dagen iets van belang. zou ook willen kunnen, maar zit wat vast. Geen afgunst maar volle bewonering.
    hasta siempre mees

  • 09 September 2009 - 18:09

    Anneke Jacobs:

    Lieve Anna,
    Terwijl ik je reisverslag las,zag ik je in gedachten zitten in de tuin van je ouderlijk huis waar we vorig jaar heerlijk koffie hebben gedronken met super lekkere taart, op een mooie zomeravond.
    Het is echt geweldig wat jij allemaal op touw zet en controle blijft houden,op de projecten waar dat nodig bij is.
    Verder een groot compliment voor de manier waarop jij je boekhouding bij houdt. Ik krijg geen kans om iets te vergeten. Heel goed!!!
    Een abrazo muy fuerte,
    Anneke.

  • 15 September 2009 - 21:22

    Ria Kitselaar:

    Dag Anna,vandaag zit je al weer in het vliegtuig terug naar Bolivia.Ik hoop dat je een voorspoedige reis hebt.Veel plezier van je nieuwe huis en het voorjaar in Cochabamba met al die prachtige blauwe bloesembomen en de vaak stralende blauwe lucht.Jammer dat er zoveel arremoe is, maar voor veel mensen en kinderen ben jij een zonnetje.Groeten van Ria en maar weer sukses en sterkte met al het werk!

  • 16 September 2009 - 12:44

    Marloes Overmars:

    Hoi Anna,
    Nu ergens zwevend boven de wolken? Ik hoop dat je mijn cd en kaart nog ontvangen hebt. Al het goeds toegewenst in Cochabamba en de groetjes daar aan Annemieke, Hanna en Pim!

    Hasta luego
    Liefs, je 'artistieke achternichtje'

  • 19 September 2009 - 22:02

    Ria Kitselaar:

    Hoi Anna, vandaag was ik op een mode show van SARI, zij verkopen stofjes en kleding uit 3de wereld landen.Ik heb het bericht gegeven van de truien. Als het lukt hoor je het! Groetjes Ria.

  • 12 December 2009 - 20:50

    Boliviahouse-chicas:

    Hee Anna!!

    Como estas hee?? Hier een berichtje vanaf Angela's bank in Nijmegen, de vooravond van een avondje stappen. We zijn herinneringen aan het ophalen en moeten daarbij natuurlijk heel veel aan jou denken. We hopen dat alles goed gaat en dat jij af en toe ook nog aan ons denkt ;) Heel veel succes en tot het volgende berichtje!

    Liefs van Lian, Angela, Marloes en Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Mariënheem

Anna
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 62994

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: