Kerst 2007 - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anna Haarman - WaarBenJij.nu Kerst 2007 - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Anna Haarman - WaarBenJij.nu

Kerst 2007

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

16 December 2007 | Bolivia, Cochabamba

Kerst 2007,
Beste Allemaal,

Allereerst wil ik iedereen een hele fijne kerst toewensen en een gezond en gelukkig nieuw jaar. Ik hoop dat het allemaal goed met jullie gaat. Met mij gaat het goed, druk met allerlei projecten waar ik in deze brief over ga vertellen. Met Bolivia gaat het redelijk goed door de nieuwe regering lijkt er meer hulp te komen voor het arme gedeelte van de bevolking. Tevens wil deze regering een nieuw grondwet invoeren wat tot opstanden heeft geleid in verschillende delen van het land, dat is natuurlijk minder, er hangt een zekere spanning. Bolivia is en blijft een politiek onrustig land en het is te hopen dat ze tot een vredige oplossing komen.

De school Atiy in San Antonio de Buena Vista

Afgelopen jaar hebben we in samenwerking met de gemeente Cochabamba de overkapping gebouwd van het schoolplein. Deze overkapping is heel mooi geworden en erg functioneel. Afgelopen zondag hadden we het jaarlijks folkloristisch festival ter afsluiting van het schooljaar, uitgevoerd door alle school kinderen. Een heel kleurig en muzikaal feestelijk gebeuren. (zie foto). Het biedt bescherming tegen de brandende zon en regen. En het wordt gebruikt voor de sport lessen op school, kortom heel functioneel en iedereen is er enorm blij mee dat we het eindelijk hebben.
Op de school Atiy zijn we in september begonnen met het afval project. Hierbij selecteren we het afval op school (plastic, papier, etc.) en kinderen brengen afval mee van huis om het te recyclen. Een Nederlandse vrijwilligster heeft daar een aantal jaren geleden eerder het initiatief genomen maar dat is toen niet door de schoolleiding doorgezet. Vandaar dat we nu met een groep leerlingen van de hoogste klassen dit project uitvoeren, in samenwerking met Roxana de verpleegster van de medische post die het project met de leerlingen coördineert met de onderwijzers van de school en ik. Het doel is om te werken met alle kinderen van de school aan schonere omgeving en iedereen bewust te maken hoe we het beste met afval kunnen omgaan. Buiten dat is er geld mee te verdienen, een heel proces maar het is aardig gelukt. Dit initiatief heeft aardig wat aandacht gekregen van de locale autoriteiten van de overheid en wel zodanig dat ze het willen lanceren op alle scholen in het zuidelijke gedeelte van de stad Cochabamba. Naast deze aandacht zijn we ook nog op de televisie geweest met een interview over dit project met al de 10 kinderen. Dit was spannend en ook leuk vooral voor de kinderen om dit mee te maken, allemaal wel impulsen om hiermee door te gaan.
Met de verdiensten hebben we een speciaal matras gekocht wat gebruikt word de sportlessen op school, hebben de leerlingen samen met de onderwijzers voor gekozen om het geld daar aan te besteden.
Volgend jaar gaan we door met dit project. Doel is om de hele wijk bij dit project te betrekken, en de leiders (die 10 leerlingen) van dit project gaan dit volgend schooljaar lanceren op de school in Villa Israel waar we als stichting Atiy toch wel een special binding mee hebben.

Medische post MADRE TERESA DE CALCUTA

De medische post word steeds bekender in de omtrek van San Antonio de Buena Vista langzaam maar zeker komen steeds meer mensen ons opzoeken. Vooral de tandarts heeft het druk. Nu zijn we 3 dagen in de week open, streven is om volgend jaar hele dagen open te zijn. Bij de overheid hebben we een aanvraag lopen voor salarissen voor de personeelsleden van deze post. Nu we door het afval project een beetje “ goede bekenden” zijn geworden probeer ik daar ook een beetje voordeel te halen voor onze projecten. In ieder geval voor de verpleegster zou ik graag een vast salaris willen omdat zij heel veel doet zonder dat ze daarvoor betaald word. Natuurlijk is het een sociaal project en doel om arme mensen te helpen en dat zal ook zo blijven maar mooi zou het zijn als we zekerheid voor het zittend personeel kunnen vinden, een salaris van de overheid zou oplossing bieden.
Onze huis apotheek wordt steeds uitgebreider we hebben een paar aardige donaties gehad van Caritas en van bezoek uit Spanje die onze apotheek hebben aangevuld. Onze tandartskliniek is uitgebreid met een röntgenapparaat. Het is ontzettend fijn dat we deze service nu kunnen bieden in dit gebied. Behalve dat we basis gezondheidszorg bieden is deze medische post ook een schakel naar andere hulpverlenende instanties die als doel hebben arme mensen te helpen. Elk jaar komen verschillende groepen buitenlandse dokters die gratis operaties uitvoeren voor arme mensen. Operaties zoals galstenen, spataderen, hazelippen, breuken, oogoperaties, het zetten van pacemakers etc. er zijn een paar ziekenhuizen die hun deuren openen voor deze groepen buitenlandse artsen.
De meest mensen hebben hier geen enkele vorm van verzekering. Als je een operatie nodig hebt moet je die zelf betalen, heel veel mensen kunnen dat gewoon niet en is deze buitenlandse hulp levens reddend voor sommige mensen.

JEUGDCENTRUM

De bouw voor het jeugdcentrum is nu af. Volgend schooljaar willen we daarin het project starten voor kinderen die de meeste hulp nodig hebben met hun huiswerk en naschoolse activiteiten organiseren zodat ze zich niet op straat met criminele dingen gaan bezig houden etc.
Ik ga voor dit project een onderwijzeres aanstellen en part time een psychologe. Ik wil vooral de kinderen hierbij betrekken die het grootste risico lopen om op straat te belanden en omdat te voorkomen.

SCHOOL VILLA ISRAEL

Daarvan kan ik vermelden dat die af is, gelukkig. Het heeft wel wat vertraging opgelopen omdat de bevolking niet meer wilde mee betalen aan het project wat vooraf wel afgesproken was. Toen heb ik gezegd dat ik er niks meer ging doen. Waarop zij zich weer hebben bedacht en ze hebben als nog een bijdrage geleverd. En ik dus ook en is het als nog af gekomen. Het is net een spel: soms moet je wel de juiste snaren weten te raken om het te kunnen bespelen.
Hoe dan ook het is hartstikke mooi geworden en wat dat betreft ben ik heel blij met het resultaat. Met dank aan donateurs uit Nederland en Canada en werk en bijdrage van de locale bevolking.

KINDER DAGVERBLIJF VILLA ISRAEL

De afbouw van het kinderdagopvang centrum in Villa Israel is halverwege. Het grove werk is gedaan muren en dak zit er op. De ouders van kinderen hebben zelf het grootste gedeelte van de bouw gedaan en met donaties hebben we de bouwmaterialen hiervoor kunnen bekostigen. Nu komt het fijne werk om de hoek kijken en zijn de bouwvakkers die eerder in de school aan het werk waren naar deze bouw gegaan. Ze hebben ongeveer een maand nodig om het af te werken. Ze zijn nu bezig met het leggen van de vloer. Begin volgend jaar kan het in gebruik genomen worden.

DRINKWATER PROJECT VILLA ISRAEL

Daar zouden ze in mei beginnen met het bouwen van een watertank met financiële hulp van verschillende donateurs voor dit project. Maar door inmenging van een organisatie van de overheid die dit dorp ook wil gaan voorzien van drinkwater hebben wij ons om die reden terug getrokken. Goed natuurlijk dat de overheid zich daarmee bezig houd en hopelijk gaan ze het daadwerkelijk uitvoeren.
Hoe dan ook er zijn nog zoveel andere gebieden en dorpen die hulp nodig hebben voor drinkwater. Zoals Sinvingani, ze hebben daar ook een watertank nodig, ze hebben een waterput maar geen tank om het water in op te slaan. Mensen zijn al begonnen met het graven van het gat waar de watertank in gebouwd moet worden. En in het dorp Primero de Mayo vragen ze ook hulp, die hebben dat nodig voor het slaan van een waterput.

SLOTWOORD

Dit zijn de projecten waar ik momenteel mee bezig ben. Daarnaast zijn er een aantal families die we individueel helpen, ten bate voor de toekomst van de kinderen uit deze gezinnen. Het gaat om gezinnen die getroffen zijn door een handicap, ziekte, ongelukken, mensen die met een handreiking kunnen overleven.
Voor kerst zijn we voor ongeveer 50 arme families kerst pakketten aan het maken. Ik krijg regelmatig kleding en afgedankte speelgoed hier van de rijkere mensen, en ook opgestuurd. Daar gaan we pakketjes van maken en vullen we aan met wat basis levensmiddelen zoals slaolie, rijst, suiker, etc. en een kerstcake. Alle prijzen zijn door inflatie erg gestegen de laatste tijd, om een voorbeeld te geven eerder kon je 4 broodjes kopen voor 1 boliviano nu is die prijs verdubbelt en krijg je maar 2 broodjes meer voor 1 boliviaan. De armoede die er al was voor de armen is hierdoor nog erger geworden, loon compensatie is er niet.
En natuurlijk ga ik nog steeds regelmatig met zuster Fulvia naar de Campo, de Nederlandse stichting HAND is daar bezig met het bouwen van verschillende projecten en ik ben de contactpersoon voor die stichting. En ook ondersteunen zij het kindertehuis van Kiko en Carmen, Colonial Ecologico zie http://www.stichtinghand.tk/
Af en toe ga ik naar Salomon Klein de kinderen opzoeken waar ik jaren als vrijwilligster heb gewerkt, die band met hun zal altijd blijven zolang ik hier zal zijn.
Dankbaar ben ik voor alle giften die Stichting Atiy en ik hebben ontvangen dit jaar van u om dit werk te kunnen en mogen doen. En langs deze weg wil ik namens alle mensen u hartelijk bedanken die via mij uw hulp hebben ontvangen, bijna dagelijks word dat tegen mij gezegd. En heel vaak zeggen mensen tegen mij Que Dios te bendiga, dat God je zegend en ik geef dat bij deze aan jullie door:
FELIZ NAVIDAD
Een hartelijke groet,
Anna

• 19 December 2007 - 22:59

Anne:

Lieve Anna,

Eindelijk is dan je eigen site af! Hij is echt super mooi geworden! Ik hoop dat je veel reacties krijgt!!

Liefs Anne

• 20 December 2007 - 12:26

Bea Cirkel:

geweldige site
    veel liefs, Bea

• 23 December 2007 - 22:37

Anne En Antoine:

Leuk om van je te horen, gefeliciteerd met je website and veel succes in het nieuwe jaar

• 24 December 2007 - 08:38

Bewoners Bloemendal:

Beste Anna,
    Ook dit jaar hebben we weer aan je gedacht. En natuurlijk aan de kinderen van Cochabamba en je inzet voor hun toekomst. Een gelukkig en gezegend jaar toegewenst.
    De bewoners van de Bloemendal,
    ds.Martin de Vlas

• 24 December 2007 - 12:33

Rik, Marieke En Roan:

Hoi Anna,
    Wat geweldig om je verhalen te kunnen lezen met de vele foto's erbij. We vinden het fantastisch om te zien hoe alles 'groeit' in CBBA, we hebben veel waardering voor je werk! Het is echt superleuk om kinderen op de foto's te herkennen, we hopen ooit nog eens langs te kunnen komen en onze kinderen (Roan van 2 en baby op komst) kennis te kunnen laten maken met jou en de mensen van Buena Vista.
    Feliz Navidad y Prospero Ana nuevo!
    Liefs van Rik, Marieke, Roan en ? Roozenburg-Postema vanuit Bonaire

• 25 December 2007 - 18:48

Maaike (korsten):

lieve Anna,
    wat een goed initiatief, fijn iets van je te horen, ik denk nog vaak met heel veel plezier (en heimwee) terug aan vorig jaar Bolivia bij jou!ik wens jou een heel fijne kerst en een goed 2008, met veel (oude en nieuwe)initiatieven!
    veel liefs,
    y un beso, Maaike

• 26 December 2007 - 09:09

Suus:

Lieve Anna,

Wat een indrukwekkend verhaal!! En wat heb je weer ontzettend veel bereikt afgelopen jaar! Als ik je foto's zie, bengt dat me weer helemaal terug... Bedankt voor je update, hoop dat ik je binnenkort weer eens zie!

Een mooi 2008 toegewenst!

liefs suus

p.s. Ook heel veel groetjes aan Annemieke, Rianne en Maria Corazon!

• 26 December 2007 - 10:20

Wim En Ineke:

Hallo Ans
    Goed idee om een site te openen, dan kan iedereen nog meer meeleven met het werk waar je mee bezig bent
    We wensen je veel geluk voor het nieuwe jaar.

• 26 December 2007 - 19:02

Anita:

Hoi Ans,
    Wat leuk om op deze manier alles wat je doet te kunnen volgen, nou zeg dat is niet mis. Heel bijzonder!! Je hebt ook dit jaar weer veel bereikt jaar.
    Groetjes Marinus & Anita

• 26 December 2007 - 21:39

Alphons:

Hallo Ans,

Een leuk verhaal van dat fantastische werk wat je daar doet;wat knap dat je zo inzet om de projecten te laten slagen!
    Ook de fotoos heb ik 1 voor 1 bekeken.

Groetjes alphons voorhorst

• 30 December 2007 - 15:42

Yvonne Kerkhof:

Lieve Anna,

Inderdaad wat heb je weer een hoop dingen gedaan afgelopen jaar! Ik zie veel nieuwe projecten. Echt een duizendpoot. Ik wens je alle goeds voor 2008. Lieve groeten van Yvonne

• 02 Januari 2008 - 00:44

Carmen :

Anna,

Ik vind het altijd bijzonder om te lezen wat je allemaal doet en bereikt. Heel inspirerend!

Heel veel geluk en gezondheid voor 2008 en dat je weer veel mooie en belangrijke projecten mag realiseren!

Leuk om het op de site te lezen dit keer

Carmen (schoondochter van Marja en Bert)
    Adelaide, Australia

• 04 Januari 2008 - 14:38

Annelies En Nel.:

Anna, wat geweldig deze site en ook zo fantastisch om te kunnen lezen wat er daar dmv. jouw handen allemaal van de grond is gekomen en ook blijft groeien.We zijn hardstikke trots op je.We wensen jou ook dit jaar veel energie en inspiratie om dat door te zetten, want we weten maar al te goed, dat het niet zomaar van de grond komt in Bolivia.
    We hopen je binnenkort in levende lijve weer te kunnen begroeten, want de 21e komen we weer naar CBBA om in Salomon te gaan helpen.Liefs en hartelijke groeten van Nel en Annelies.

• 06 Januari 2008 - 20:48

Anton Overmars:

Beste Ans, dierbaar nichtje, Wat een schitterende site heb jij gemaakt! Goede uitleg van de situatie daar en mooie afwisselende onderwerpen + foto's. Hartstikke mooi! maar ook het idee zèlf vind ik goed. Zeker voor het thuisfront, maar misschien is het voor jou zelf ook wel goed om af en toe met anderen dan jouw dagelijkse collega's te kunnen communiceren.

Hartelijk dank voor deze toezending + Kerst/Nieuwjaarswensen.
    Bij deze dan jouw ook nog een Zalig Nieuwjaar met alle liefde, geluk en gezondheid voor 2008 toegewenst.

Anton

• 11 Januari 2008 - 14:50

Tessa:

Hey Anna, wat heb je veel bereikt zeg!!

Ontzettend leuk voor je, en natuurlijk nog veel meer voor de mensen voor wie het allemaal bestemd is! Ik wens je een minstens zo succesvol 2008 toe!
    En ik vind het trouwens heel leuk om te lezen en de foto's te zien, doet Bolivia weer een beetje leven voor me (toch alweer een jaar geleden dat ik er was, lijkt zo ver weg...) dus dit soort berichtjes zijn meer dat welkom!

Heel veel liefs en sterkte het komende jaar!
    Tessa

• 13 Januari 2008 - 11:31

Gerda:

Hallo Ans,

Je bent een enorme kanjer. We wensen jou voor 2008 al het goede toe, veel gezondheid en energie om door te gaan op jouw plekje van de wereld.

veel liefs van Jos, Gerda, Mattijn en Lisanne

• 18 Januari 2008 - 13:40

Wilco En Elize.:

Hallo Ans;

wat geweldig hoe jij je inzet voor de arme medemens:FANTASTISCH.Je hebt een mooie,gezellige en interessante site bovendien,heerlijk om te lezen en te zien.Ans wij wensen jou voor 2008 ook een goed jaar toe en succes met je werkzaamheden.

Groetjes-Tchau;Wilco en Elize-Marielle en Femke.

• 02 Februari 2008 - 19:28

Richard Woolderink:

Hartverwarmend om te zien welk prima werk Raaltenaren in den vreemde doen... Alle respect...

En pietsie heimwee naar Raalte? Kijk dan op www.Raalte-clopedie.nl Heb daar ook de link naar deze site geplaatst... Kan heel Raalte meekijken en wellicht ook helpen...?

• 01 Maart 2008 - 21:28

Jan Hunneman:

Hoi Ans,

Allereerst proficiat met je verjaardag. Dat je nog vele jaren in goede gezondheid dit mooie werk mag blijven doen.
    Maak er een onvergetelijke dag van !!
    Wat een prachtige site met mooie foto's en verhalen...
    Ik zal er regelmatig een kijkje nemen om te zien hoe het je vergaat.
    Hopelijk zien we elkaar nog eens in Raalte

Veel succes op alle fronten !!

Ciaaoooo,

Jan

• 11 Maart 2008 - 10:35

Hoi Ans:

Wat geweldig dat je dit allemaal doet, je bent een goed mens met een groot hart.
    Veel succes met jullie projecten en veel geluk.We zullen nog vaak op de site kijken.

groetjes van Miranda en Robert Theijink
    Joyce, Tom en Demi
    uit Rijssen

• 06 April 2008 - 21:38

Ria Kitselaar:

Geweldig Anna, bedankt voor je mailtje en heel veel plezier met je nieuwe autootje!Leuk om te horen van Rose-Mary en Martine,heel veel groeten Ria.

• 29 April 2008 - 21:30

Angela's Mama:

Hai Anna,
    kWil even zeggen dat Angela eraan komt. kHeb haar om 18.45 (hollandse tijd) uitgezwaaid met een traantje. Ik hoop dat ze veilig aankomt en een leuke tijd met jou en de kinderen zal hebben. Van jouw foto's heb ik al genoten. Fantastisch werk doe je.
    Tot mails.
    Groetjes, Elly.